Wie zijn onze gemeenteleden?
Eeuwen geleden had je alleen de kerkklokken die een ‘boodschap’ van de kerk doorgaven: het is zondag, tijd voor de kerkdienst.
Tegenwoordig zijn er gelukkig veel meer communicatiemiddelen. Maar … passen ze bij iedereen? De tijd van ‘one size fits all’ is immers wel voorbij. Dat vraagt iets van ons als gemeente. Daarom hielden we onlangs een avond om te bekijken voor wie we communiceren. En welke middelen er dan precies zijn. Erica Boer was erbij, samen met een van haar dochters. Erica geeft op ons verzoek een kleurrijk inkijkje in de verrassende avond.
Onlangs kreeg ik van Cees van Tilburg de vraag of een van onze meiden (16, 13 en 12 jaar) misschien zou willen meedenken over hoe we communiceren als kerk. Er is namelijk een communicatiewerkgroep bezig op dit moment. Wat en hoe horen/zien onze kinderen van de kerk en past dat eigenlijk wel bij hen?
Meedenken met …
Na enige overredingskracht van mijn kant (want ja, pubers: hoezo moet ik daar iets mee…?) wilde dochter van 16 wel gaan, maar niet alleen… dus ik ging mee. We troffen die avond een groepje van 15 personen van allerlei leeftijden die net als ons gevraagd waren mee te denken. Meedenken over wie onze gemeenteleden eigenlijk zijn. En in het verlengde daarvan: welke communicatie past daarbij? Ik vind dat een goed idee. Want betrokkenheid begint met verbinden. En je kan je verbinden als je ergens van weet, dus kennis hebt.
Aan wie willen we communiceren?
Eerst legde onze communicatiemedewerker Loes Grooters uit hoe je globaal inzicht krijgt wie onze gemeenteleden, u dus, eigenlijk zijn. Niet op de persoon gericht (dat zou ook niet mogen van de privacywet), maar wel in groepen. Je kunt op verschillende manieren kijken naar groepen. Voor deze avond is gekozen voor leeftijdsgroepen.
Profielen opstellen van gemeenteleden
Een bewezen manier om van een hele groep een beeld te vormen, is werken met profielen. Een profiel is een soort schets van een gemiddelde persoon in zo’n groep. Bedoeld voor beeldvorming, niet om in hokjes te plaatsen. Op basis van inzicht in de leeftijdsverdeling van onze kerkelijke gemeente hebben we daarom geprobeerd 5 profielen te schrijven. We kregen daarvoor allerlei vragen voorgeschoteld over hoe deze persoon is: wat voor beroep, wat voor hobby’s, welk tv-programma’s kijkt hij/zij, welke apps worden dagelijks bekeken en nog veel meer.
Voorbeeldmensen ‘inkleuren’
Eerst voelde dat wat ongemakkelijk… wat moet je dan doen? Een echt iemand in gedachten nemen? Vanuit de kerk? Of juist niet? Gaandeweg lukte het om creatiever te denken. In groepjes van 2 kleurden we zo’n persoon helemaal in; je zou hem of haar in je verbeelding zó op straat tegen kunnen komen… Dochter werkte natuurlijk mee aan haar eigen leeftijdsprofiel. Daarna rouleerden we en keken mensen met een andere leeftijd nog weer naar het profiel. Zo werd het profiel steeds meer een persoon. Het werd er écht leuk van!
Onze missie verbinden aan boodschap voor mensen
De antwoorden zorgden ervoor dat je bepaalde normen en waarden kon verbinden aan deze persoon. En ondertussen stond de missie van onze kerk geprojecteerd op de beamer.
Bijvoorbeeld bij iemand die zorgzaam is, kun je je voorstellen dat deze blij wordt van een kerk die actief aandacht schenkt aan naasten dichtbij en ver weg.
Waar kunnen we communiceren?
Afgewisseld met de profielen maakten we ook een lijst van alle communicatiemiddelen die er nu zijn, zowel binnen de kerk als naar buiten. Zoals bijvoorbeeld de website, de Samenspraak, maar ook De Toren waarin regelmatig een artikel over een activiteit wordt geschreven. Er kan meer dan we denken.
Wat we het belangrijkst vinden aan communicatiewensen
Als derde onderdeel keken we naar geanonimiseerde uitspraken over – wensen rondom – communicatie die in de afgelopen maanden zijn gedaan in verschillende interviews binnen onze kerk. We vinden met z’n allen heel veel van onze eigen communicatie. En dat is goed, want dat betekent dat erover wordt nagedacht. We maakten in kleine groepjes meerdere malen een top 10 van uitspraken waar we de meeste prioriteit aan wilden geven.
Communicatie richten op mensen
De communicatiewerkgroep verzamelt alle profielen, de lijst met communicatiemiddelen en ook de prioriteiten. Loes en Cees vertelden dat zij al deze informatie gaan verwerken. Ik hoop dat de profielen en communicatiemiddelen worden verbonden met elkaar. En dat er per profiel een manier van communiceren gekozen wordt die ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Ook hoop ik dat uit de prioriteitenlijst een aantal dingen met spoed opgepakt wordt. Het is goed om over dingen na te denken en praten met elkaar. En het is ook goed om alvast in actie te komen waar dat kan.
Minder praten, meer beeld of …?
En als laatste: als we het dan hebben over profielen. Ik, een vrouw van 45 jaar, vind dat we veel hebben gedaan op deze avond. Het sluit aan bij hoe ik denk en doe. Bovendien ben ik opgegroeid met teksten (kranten, tijdschriften). Dochter van 16 vindt dat het korter had gekund en interactiever, bijvoorbeeld korte video’s zoeken bij de profielen (oftewel: bewegend beeld). Minder praten, meer beeld. Dat is hoe zij opgroeit. Mooi toch, ’t is maar net welk perspectief je kiest…