We gaan anders ‘tamtam’ maken, dat vindt ook Rianne Michel
We zijn vaak zó enthousiast over onze kerk en activiteiten, dat we dat laten zien via al onze communicatiemiddelen. Maar … hoe komt het dat er zo weinig nieuwe mensen op afkomen? Waar blijft ‘Stefan’ bijvoorbeeld? Vandaar deze vraag: heb jij Stefan wel eens gesproken? Want goede communicatie begint bij hem, niet bij een activiteit.
‘Ja’ voor communicatie-actieplan
“Stefan bestaat niet echt, maar is een gemeentelid dat zomaar naast ons zou kunnen zitten in de kerk”, zegt Frank Hofman, lid van de werkgroep communicatie. “Durven wij deze Stefan en anderen centraal te zetten in onze communicatie?” Als hulpmiddel werkten 15 gemeenteleden daarom profielen van Stefan en andere gemeenteleden uit: wie zijn ze, waar wonen ze, wat lezen ze?
De kerkenraad zei afgelopen woensdag ‘ja’ op de plannen, waar onder meer ook de nieuwsbrief, website, het kerkblad en beamteam bij betrokken zijn. De volgende stap? “Als werkgroep gaan we de komende tijd samen met deze groepen communicatie en middelen passender maken voor onder meer ‘Stefan’.”
Als je iets organiseert
Organiseer jij dus een activiteit of heb jij ander nieuws? Dan denken Frank en anderen uit de werkgroep voortaan mee hoe je hier slimmer tamtam voor maakt. “Alle berichten willen we namelijk zó helpen te maken dat ze beter passen bij leeftijdsgroepen die we -nog- te weinig bereiken. En we willen die berichten plaatsen in media die zij ook echt lezen. Als je iets organiseert voor mensen die bijvoorbeeld de Samenspraak niet inkijken, is het handig te weten: wat dan wél? Ook hebben we nu een complete pers-maillijst om media en vooral mensen buiten onze gemeente te bereiken.”
Een-tweetje tussen site/nieuwsbrief
René Grijsen is als coördinator van de nieuwsbrief ook lid van de werkgroep communicatie. Hij vertelt wat je als gemeentelid als eerste gaat merken van de verandering: “We werken ernaartoe dat elk nieuwsbericht voortaan op de website staat. Hier heb je ruimte voor veel meer informatie dan de paar regels die in de nieuwsbrief passen. Vanuit de nieuwsbrief linken wij dan naar dat uitgebreidere bericht, naar een complete agenda, naar contactgegevens enzovoort.”
Om dit te bereiken werken hij en zijn team sinds kort al steviger samen met de webbeheerders Gea en Hans Niezink en Mirthe Schuurhuis. Ook zij zitten in de werkgroep communicatie. Natuurlijk houden ze samen ook rekening met de privacywet.
Meer weten over de plannen?
Wie de plannen en profielen wil bekijken, kan mailen naar
Interview Rianne Michel
‘Ik denk dat we mensen zo meer betrokken maken’
Sinds dit voorjaar hebben we een communicatiemedewerker, Loes Grooters. Vanaf dat moment lijkt het wat stil. Achter de schermen wordt er echter flink gewerkt aan (andere) communicatie. Zo ook bij de nieuwsbrief. Rianne Michel (44), al 15 jaar een van de nieuwsbriefmakers, beantwoordt hierover 7 vragen.
Wat drijft je om dit werk te doen?
“Op zondag luister ik vaker via internet naar de dienst dan dat ik naar de kerk ga. Door mijn werk voor de nieuwsbrief kan ik op mijn eigen manier toch wat voor de kerk betekenen.”
De kerkenraad wil graag communicatie die meer van deze tijd is. En die nieuwe groepen mensen bereikt. Wat vind je daarvan?
“Zeker voor jongeren geldt dat ze zondag niet altijd de behoefte hebben om naar de kerk te gaan. Ik vind het daarom goed om uit te vinden hoe je hen en anderen betrokken krijgt op andere manier.”
Welke gevolgen heeft dit voor de nieuwsbrief?
“Die wordt digitaler en aantrekkelijker, waarschijnlijk vanaf januari. Veel mensen zitten op een scherm en klikken dan eerder iets aan om verder te lezen. Hier werken we dus aan. En als de nieuwsbrief aantrekkelijker wordt, verwachten we meer mensen te trekken.”
Een aantrekkelijker nieuwsbrief, wat bedoel je daarmee?
“Een modernere opzet, met foto’s, kleuren en linkjes; wat jou interesseert kun je dan verder lezen door erop te klikken. En als het je niet interesseert, ga je naar het volgende bericht. Verder kijken mensen vaak eerder plaatjes dan dat ze de tekst lezen. En in kleur is het natuurlijk aantrekkelijker dan alleen een lap tekst.”
En de ouderen dan?
“Een papieren versie voor ouderen moet blijven. Mijn moeder is in de tachtig en kan nu niet naar de kerk; digitaler zijn en de dienst via internet kijken, is voor haar een dingetje. Tegelijkertijd zie ik genoeg mensen, zoals een omaatje van 90, die een mobieltje hebben, whatsappen en op internet zitten. Ik hoop dat mensen die nu nog van papier lezen toch de digitale versie proberen en denken: ‘Goh, dat bevalt toch wel goed.”
Wat hoop je verder te bereiken met de nieuwe nieuwsbrief?
“Als we het nieuwsbriefprogramma kennen, wordt het voor ons alleen maar makkelijker. Voor die tijd willen we onder meer mailadressen verzamelen; van jongere mensen en van het deel van de gemeente dat wel lid is, maar er weinig mee doet. Als ze de nieuwsbrief krijgen en zien wat er allemaal speelt, hoop ik dat dit ze triggert om eens naar activiteiten te gaan. Ik denk dat we mensen zo meer betrokken maken bij de kerk.”
Merken mensen nu al iets van de verandering?
“We plaatsen af en toe al linkjes. Webmaster Hans Niezink vertelde dat er hierdoor nu al 40% meer mensen op de website komen dan voorheen; dus we bereiken mensen nú al beter. Mooi toch?”